Z dniem dzisiejszym, tj. od 20 maja 2021r., wchodzą w życie nowe przepisy, które wreszcie regulują sytuację prawną hulajnóg elektrycznych i tzw. urządzeń transportu osobistego (UTO), w skład których wchodzą m.in. deskorolki elektryczne.
Co wolno?
- korzystanie z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów – z prędkością dopuszczalną 20 km/h
- jazda po chodniku lub drodze dla pieszych tylko wyjątkowo: w sytuacji gdy chodnik jest usytuowany wzdłuż jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 30 km/h i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów, ALE z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, z zachowaniem szczególnej ostrożności i ustępując miejsca pieszym
- dla osób 10-18 r.ż. wymagane posiadanie karty rowerowej lub prawa jazdy kategorii AM, A1, B1
lub T. Osoby pełnoletnie nie muszą posiadać wyżej wymienionych uprawnień - parkowanie hulajnogi jedynie w wyznaczonych miejscach, a poza wyznaczonym miejscem tylko spełniając następujące warunki: tylko gdy szerokość chodnika pozostawionego dla ruchu pieszych jest nie mniejsza niż 1,5 m, równolegle do krawędzi chodnika, jak najbliżej zewnętrznej, najbardziej oddalonej od jezdni krawędzi chodnika
Czego nie wolno:
- kierowania hulajnogą po drodze publicznej przez dziecko, które nie ukończyło 10 lat (mogą jedynie w strefie zamieszkania pod opieką osoby dorosłej)
- przewożenia innych osób, zwierząt, ładunków
- kierowania w stanie nietrzeźwości, po użyciu alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu
- korzystania podczas jazdy z telefonu
- ciągnięcia innego pojazdu lub ładunku, czepiania się pojazdów
- poruszania się tyłem
Za naruszenie przepisów przewidziano również kary, m.in.:
- mandat 200zł za korzystanie podczas jazdy z telefonu
- mandat 100zł za przewożenie innej osoby, zwierzęcia lub ładunku
- mandat od 300 do 500 zł za kierowanie w stanie po użyciu alkoholu
- mandat 100zł za naruszenie warunków zatrzymania lub postoju pojazdu na chodniku
Z kolei 1 czerwca 2021r. wchodzą w życie przepisy przewidujące rozwiązania, które mają na celu poprawę bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego, w tym przede wszystkim pieszych przechodzących przez jezdnię po przejściu dla pieszych.
Zgodnie z nowymi zasadami pieszy będący już na przejściu będzie miał pierwszeństwo przed każdym pojazdem, a pieszy dopiero na nie wchodzący – pierwszeństwo przed każdym pojazdem z wyjątkiem tramwaju. Jednocześnie kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, będzie miał obowiązek zachować szczególną ostrożność i zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego. W praktyce ma zmniejszyć to liczbę wypadków z udziałem pieszych z winy nieuważnych kierujących.
Ponadto, nowelizacja wprowadza zakaz używania telefonów komórkowych oraz innych urządzeń upośledzających prawidłową percepcję, zwłaszcza wzrokową przez pieszych przechodzących „na pasach” czy też przez torowisko. Pieszy ma również zachować szczególną ostrożność.
Inne zmiany to:
- ujednolicenie maksymalnej prędkości pojazdów w obszarze zabudowanym bez względu na porę dnia (50 km/h)
- zakaz tzw. jazdy na zderzak, czyli obowiązek zachowania odpowiedniej odległości od pojazdu poprzedzającego na autostradach i drogach ekspresowych. Ten minimalny odstęp wyrażony w metrach powinien pozostawać nie mniejszy niż połowa liczby określającej prędkość pojazdu, którym porusza się kierujący, wyrażonej w kilometrach na godzinę. Mówiąc prościej, oznacza to, że jadąc autostradą
z prędkością 100 km/h powinno się zachować ok. 50-metrowy dystans od samochodu jadącego przed nami.
Wszelkie zmiany wchodzą w okresie przedwakacyjnym, więc warto się z nimi zapoznać już ?

Anna Marcinek
Prawnik, absolwentka Szkoły Prawa Francuskiego Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz studiów podyplomowych na kierunku Prawo karne skarbowe i gospodarcze, a także Prawo medyczne i bioetyka. Interesuje się tematyką praw pacjenta, błędów medycznych i związaną z nimi odpowiedzialnością. Prywatnie żona, mama i miłośniczka swojej labradorki.
[…] […]